Vokalensemble

Bærum Vokalensemble består av jenter i alderen 18-35 år og var et tilbud til de eldste medlemmene i Bærum Pikekor og til jenter som tidligere har vært medlemmer av dette koret, det er også åpnet for å hente inn medlemmer utenfra når det er nødvendig.

Høsten 2011 ble dette koret oppløst fra å være en del av Bærum Pikekor. Frem til løsrivelse fra Bærum Pikekor ble koret dirigeret av Anine Kruse Skatrud, og øvde i Gamlebyen Kirke.

Koret er ambisiøst, og er kjent for sin vakre klang og spennende og varierte repertoar – et repertoar som spenner fra renessanse- og middelaldermusikk via tradisjonell folkemusikk til jazz og poparrangementer og samtidsmusikk av Arne Nordheim, Bjørn Kruse og Knut Nystedt.

Bærum Vokalensemble ble startet i 1984 av de den gang eldste medlemmene i Vestre Bærum Pikekor. De syntes de var for gamle til å synge i et pikekor, men hadde ikke lyst til å slutte å synge, og helst ville de også synge sammen! Resultatet ble et kor som lenge het Vestre Bærum Vokalensemble, men som nå har tatt bort «Vestre» og trives godt med det.

De første 13 årene av korets karriere var Ellen Marie Vadseth Aksnes korets dirigent, før Heidi Granlund og Siri Otterbeck, som begge ledet koret ett år hver. Høsten 1999 overtok Øystein Fevang som dirigent. Fra høsten 2004 fikk Anine Kruse ansvaret som dirigent for Bærum Vokalensemble.

Koret har tidligere hatt konserter sammen med Jan Eggum, Sigvart Dagsland, Pitsj og Lars Lillo Stenberg.

Bærum Vokalensemble kan vise til flere priser:

  • sølv fra internasjonale korkonkurranser i Rimini 2007
  • sølv fra internasjonale korkonkurranser i Praha 2005
  • 1. pris fra landskonkurransen i sang i Bergen i 2003

og har spilt inn CDen ”The Christmas Songs”, og medvirker også på den Grammynominerte plata ”Immortal Nystedt”.

Bærum Vokalensembles drakt er en såkalte fantasibunad – sydd av Husfliden i Oslo. Koret har selv valgt stoff og farger. Som de fleste kor har Bærum Vokalensemble gjennom årene hatt drakter som varierte med innfall og moter, og da man bestemte seg for å få laget egen drakt, falt valget på denne nettopp fordi den er klassisk og aldri kolliderer med mote eller dagens smak. Det hender koret har oppdrag der bunad ikke passer så godt, og da er løsningen kor-Norges best kjente: svart antrekk.